Anker Andersen — tælle- og sorteringssystemer

Company Production

Baggrund og opdrag

Anker Andersen har sat nogle ambitiøse mål for fremtiden og er i en meget positiv udvikling ift. nye projekter og dem der ligger i pipelinen. Det stadig stigende fokus på miljø og herunder returnering af emballage understøtter i høj grad disse planer, og Anker Andersen har med en ny ledelse ombord udarbejdet en ny strategi og sat holdet der skal bære strategien igennem. I erkendelse af, at måden man har gjort tingene på hidtil ikke ville støtte den fremtidige vækstrejse ønskede Ander Andersen også at redefinere sit service og service & aftersales set-up.

Samtidig ønskede Anker Andersen også at se på, om der kan gøres mere ift. den allerede installerede base og servicering af de eksisterende kunder. Anker Andersen oprettede derfor en ny stilling som Aftersales Manager og besatte den med en intern medarbejder. I forlængelse heraf havde Anker Ankersen et ønske om at få nye og eksterne øjne på området og hjælp til både at udarbejde en ny strategi for service & aftersales området – og efterfølgende supportere den nye Aftersales Manager i forbindelse med implementering af strategien.

Parallelt hermed – og for at understøtte den videre rejse – blev det besluttet at udskifte et ældre ERP-system med et nyt og mere tidssvarende og Anker Andersen ønskede også support i forbindelse med denne implementering. Her har fokus været på udarbejdelse af kravsspecifikation og sikring af, at det nye system understøtter de vedtagne mål og strategi for service & aftersales området men nok så vigtigt, også en sikring af, at produkter der ikke tilbydes i dag kan understøttes af det nye system – det være sig fx ift. en kommende digitale dagsorden.

Det indledende arbejde

  • Vurderet potentiale fra den allerede installerede base og pipeline. Det viste sig at der var et forholdsvis stort uudnyttet potentiale og strategien skal derfor indeholde elementer der sikrer, at der kommer fokus på at hente noget af det uudnyttede potentiale 
  • Lavet for-analyse med organisationen – herunder set på både den interne såvel som den eksterne situation og derfra beskrevet de overordnede punkter den fremtidige strategi skal indeholde
  • Udarbejdelse af den detaljerede strategiplan – herunder videre analyse af installed base for at sikre den rigtige markedsstrategi
  • Udarbejdelse af detaljeret handleplan
  • Udarbejdelse af de overordnede krav til nyt ERP-system og de elementer der skal med set ift. service & aftersales – aktiv deltagelse i møder med ERP-leverandør og sikring ift. implementering af disse krav

Efter det indledende arbejde

Efter vurdering af potentiale og udarbejdelse af strategiplan ønskede Anker Andersen hjælp til de næste skridt – helt konkret hjælp til udarbejdelse af en række af de definerede tiltag i strategiplanen for at sikre implementering og forankring af den definerede plan. Opgaverne har bl.a. omfattet følgende områder:

  • Go to market strategi. Udarbejdet specifik plan – og værktøj – for hvordan markeder, hvor Anker Andersen i dag ikke selv er i stand at installere nye anlæg og efterfølgende servicere dem, kan etableres og serviceres 
  • Udarbejdelse af service partner aftaler – herunder udarbejdelse af selve aftale grundlag – samarbejdsbetingelser – kommercielle forhold mv.
  • Udarbejdelse af træningsplaner for service partnere. Udviklet model for træningsprogrammer – fra basic træning til extended program for egne og eksterne service teknikere samt operatører programmer for kunders driftspersonale. Programmerne indeholder både class room og hands on træning samt afsluttende test.
  • Defineret kundesegmentering og udarbejdet service koncepter baseret herpå – behov og krav samt sikring af, at de definerede koncepter leverer den ønskede værdi til Anker Andersens slutkunder. Udarbejdelse af prissætningsmodel for service koncepter og understøttende marketingsmateriale.
  • Udarbejdelse af service aftale grundlag for de definerede servicekoncepter – herunder bl.a. udarbejdelse af det legale aftalegrundlag for de forskellige servicekoncepter. Aftalegrundlag er lavet således, at det er let og hurtigt at tilbyde og prissætte en serviceaftale baseret på de udarbejdede koncepter samt prissætningsmodel.
  • Defineret nødvendige KPIere og målepunkter for at sikre opfølgning og fremdrift – herunder sikret implementering i forbindelse med nyt ERP-system
  • Assisteret Anker Andersen i forbindelse med implementering af nyt ERP-system – bl.a. sikring af definerede krav og implementering af disse i nyt system

De næste skridt

Anker Andersen har ønsket at forlænge samarbejdet og de næste skridt vil bl.a. omfatte hjælp til følgende opgaver:

  • Udarbejdelse af prismodel for reservedele
  • Udarbejdelse af politik for reservedele – bl.a. ift at få defineret den ønskede servicegrad – håndtering af obsolete varer – varsling af prisændringer mv.
  • Forsat assistance i forbindelse med ERP-implementering
  • Udarbejdelse af oplæg til servicepartner aftale baseret på ekstern/udenlandsk produktion
Henrik fik hurtigt defineret de fokusområder vi skal arbejde med i aftersales – og skabt et overblik over hvor vi skal sætte ind. Ikke kun ift. vores installed base men nok så vigtigt hvordan vi bliver klar til den vækst vi står foran – helt konkret ift. vores interne organisation og processer og også ift. vores go-to- market strategy. Vi er blot lige startet på vores vækstrejse og har valgt at arbejde videre med Henrik – både ift. udarbejdelse af den mere konkrete action plan og implementering heraf samt support til vores afteresales forretning i forbindelse med implementering af nyt ERP-system (Anders Topp Daugaard – CEO)
Henrik har ikke kun hjulpet med udvikling af fundament for vores strategi – hans forståelse for, at jeg er hængt op på daglig drift og hans tilgang til også at være en del af teamet og hjælpe med specifikke opgaver i relation til strategien har været – og er – en stor hjælp (Mette Havndrup Pedersen – After Sales Manager)